Вітаю Вас, Гість
Головна » 2016 » Лютий » 4 » Опис досвіду Андреєвої Анастасії Олегівни Національне виховання гуртківців засобами образотворчого мистецтва та ліплення
16:23
Опис досвіду Андреєвої Анастасії Олегівни Національне виховання гуртківців засобами образотворчого мистецтва та ліплення

Тема досвіду: Національне виховання гуртківців засобами образотворчого мистецтва  та ліплення

Обґрунтування актуальності досвіду: На мій погляд, сучасний освітній простір не має достатньої можливості глибоко познайомити дитину із історією та культурою українського народу. На уроках діти зайняті більш освітнім процесом, ніж творчим, а, на мій погляд, історію та культуру можна пізнати не розумом, а лише серцем. Саме тому важливо для гуртківця створити особливу атмосферу, творчу, домашню, невимушену, де б він спокійно зміг творити. Чому саме гурток зможе більше розвинути національні інтереси дитини? Тому що у дитини є більше часу на роздуми, вона не скована рамками уроку та процесом навчання, бо гурткове заняття це більше процес творчий, у якому дитини навчається. Відомо, що людина краще запам’ятовує і сприймає матеріал, коли вона його засвоює через роботу, яку виконує із задоволенням. Заняття малюванням та ліпленням надає можливість впливати на світогляд гуртківців, розвивати їх естетичні та культурні смаки, вдосконалювати навички малюнку та ліплення. Розуміння народної спадщини краще засвоюється, коли людина не лише є пасивним споглядачем, але й активним учасником творчої діяльності. Така людина глибше поринає у культуру, відчуває особливість народного мислення, вона стає справжнім громадянином, патріотом рідної землі.

Об’єктом мого дослідження є вплив на національне виховання гуртківців у процесі навчання образотворчого мистецтва та ліплення.

Мета дослідження – отримати користь гуртківцям від творчої роботи, яка направлена на виховання національної свідомості, естетичного смаку та художню освіченість.

Основна мета моєї роботи у гуртках «Образотворче мистецтво» та «Кераміка» - розвинути в дитині відчуття зв’язку зі своєю нацією, відчуття естетичного, показати, що бути творчою, діючою, обізнаною людиною це цікаво. Я впевнена, що будь-яка творчість, яка спрямована на творення виробу власними руками – розвиває, виховує людину, формує її як особистість. Особливо хочеться наголосити на важливості гуртків у наш комп’ютеризований час, коли, найчастіше, комп’ютер для дитини не є помічником, а скоріше ворогом, який псує її душевний стан, налаштовує дитину на агресію, виховує її у світі вседозволеного он-лайн простору. Під час гурткового заняття, дитина спілкується з іншими гуртківцями, в неї встановлюються певні соціальні зв’язки, вона спілкується з керівником, який стає авторитетом для неї, помічником у творчості, дитина вчиться довіряти та поважати дорослих.

Образотворче мистецтво та ліплення мають великий зв’язок з історією нашої землі і відображають духовне і матеріальне надбання українців. Відомо, що наш народ творчий і талановитий, залишив після себе скарби, які надихатимуть наступні покоління. Знайомлячись із виробами народного стилю, діти творчо співпрацюють з пращурами, створюючи неповторні вироби та малюнки. Ця співпраця дозволяє отримати досвід минулих поколінь і зберегти традиції нашого народу. Відомо, що українці – найспівочіший народ, талановитий та щирий, до творчості якого надихала навколишня природа, яку українець бачив з народження. 

Основним завданням гуртка «Образотворче мистецтво» в умовах позашкільної установи є сприяння творчому розвитку дитини, вихованню естетичних смаків, креативних здібностей, вирішенню її внутрішніх особистісних протиріч. Національне виховання допомагає сучасній дитини, відірваній від споглядання природи рідного краю в умовах урбанізації та комп’ютеризації цивілізованого світу, знайти себе, бути співучасником культурних надбань народу, пізнає особливості менталітету українців. Я вважаю, що сучасній дитині необхідні гуртки національного спрямування, оскільки лише на занятті гуртка можна детально розкрити таємниці українського життя, відчути дух минулого і зрозуміти, що український дух живе серед нас, що ми є і залишимося його частиною.

Особливо подобається дітям із старшої групи «Образотворче мистецтво» малювати пейзажі. На мою думку, це вид творчої діяльності їх заспокоює, налаштовує на гармонійне сприйняття навколишньої дійсності. Діти відпочивають душею, особливо коли створюють малюнки українських пейзажів.

Дуже важливо дати зрозуміти дитині, що вона може творити самостійно, але за доглядом керівника, що вона не самотня, що її веде впевнена рука дорослої людини.

Особливий вид творчості, який я нещодавно відкрила для себе – ліплення, зокрема із солоного тіста. На мій погляд, це той матеріал, який має зв’язок із нашими пращурами, оскільки відомо, що українці свято цінували хліб, пшеницю і вироби, які з ним пов’язані. Вони були справжніми творцями на свої землі, обробляли землю, сіяли, доглядали, збирали. Відомо, що для цього був створений цілий обряд, який тривав протягом року. Цей духовний зв’язок із природним матеріалом залишився і до сьогоднішнього дня. Тому, я вважаю, це не дивно, що дітям дуже подобається ліпити. Тісто приємне до рук, є екологічним, натуральним матеріалом. Поробки діти ліплять із задоволенням і ніколи не «ображають» тісто, тому що я одразу попереджую і нагадую їм про цінність хліба і борошна, розповідаю про те, як цінували пшеницю наші пращури і ми повинні так само з повагою і шаною ставитись до солоного тіста.

Виробляючи поробки, ми з дітьми дізнались про особливість солоного тіста, його призначення в минулому. Відтворили за його допомогою деякі картини українського життя з народних пісень так казок. 

Ми спробували повторити народні іграшки на свято птахів, порадувати ними своїх близьких. Особливо дітям подобається підкова, яка має свою легенду за віруваннями українців. Діти охоче створюють безліч варіантів та дарують їх своїм близьким як оберіг. Дуже захоплюють гуртківців роботи, де можна зобразити українські квіти, особливо соняшник, який асоціюється із сонцем, теплом, радістю.

Гурток «Кераміка» має можливість познайомити дітей не лише із солоним тістом, але й з глиною, вироби з якої стали в поміч кожній українській господині. Діти мають можливість познайомитись з народним посудом кожної з регіональних зон (Косів, Опішня, Васильків), який має свої характерні ознаки, що виявляють у формі посуду та його орнаментації за допомогою комп’ютерних технологій. Із глини можна створити народна іграшку (спочатку культова та обрядова скульптура), яка згодом стала витвором народного мистецтва, в якому естетичні та культові зачатки були злиті воєдино.

Форми, засоби та методи проведення занять гуртка «Образотворче мистецтво» та «Кераміка» бувають різними. Ми використовуємо такі матеріали, як: гуашеві  та акварельні фарби, прості та кольорові олівці, пастель, кольорові ручки та маркери. Для створення декоративних робіт ми використовуємо солоне тісто, кольоровий папір, картон, шпагат, засушені цитрусові, клей, серветки, гофрований папір тощо.

Форма проведення занять, як правило, групова. Для підвищення ефективності занять, сгрупованості  я проводжу  заняття з груповою формою навчання. Результатом колективної роботи є великі поробки, які залишаються в класі. Такою роботою було створення рушників, картин на українську тематику. Індивідуальну роботу я проводжу з дітьми, які беруть участь у конкурсі, готують складні поробки на виставку. Я помітила, що дитину в будь-якому разі треба заохотити до роботи, і відмітити її старання, навіть, якщо вона не зайняла призового місця. Вона вкладає в роботу частину своєї душі, в неї блистять очі, тому дуже важливо підтримати її поривання і працю. Особливо вдалими роботами, я вважаю, стали поробки на українську тематику, виконані різними техніками: 

Особливо діти захопились калиною, яка є символом дівочості та краси.

Моє професійне кредо просте: «Щиро ставитись до дітей». Дійсно, українці – щирий та простий народ, а щирість – це ключ до розуміння між людьми. Коли людина чесна та відкрита, то вона спілкується з душею людини, вона бачить її гарні сторони, бажає допомогти і сприяти розмові. І яка б не була людина, вона відчує ваше ставлення до неї, відчує вашу підтримку та доброту. Особливо, це стосується дитини, яка є символом щирості та відкритості. На мою думку, дуже важливо навчити дитину зберегти у душі це відчуття і не забути його, коли вона стане дорослою.

 

Задля досягнення свої мети, я використовую різні методи у роботі. Як правило, із словесних методів використовую пояснення нової теми, та інструктаж як правильно виробити поробку або намалювати малюнок. Активно використовую всі види наочного методу. Для того, щоб краще осягнути колір, форму, передати настрій малюнка діти отримують знання з навколишнього середовища. Зокрема, коли мова йде про пейзаж, ми здійснюємо прогулянки на природу, вивчаємо навколишній світ, його кольори, глибину та насиченість. Особливий подив діти відчули, коли побачили розмаїття кольорів неба: закат сонця, світле чисте небо весною, холодне і похмуре взимку та восени. 

Для натхнення при композиційному завданні намалювати персонажа із казки, ми дивились мультфільми, зачитували казки, вірші, розігрували сценки.

При вивчені певного напряму або жанру ми черпали натхнення у видатних художників світового та вітчизняного живопису.

Після завершення теми, під кінець року або на особливі дати ми влаштовуємо виставки, де показуємо наші досягнення. Вихованці активно беруть участь у конкурсах малюнків, творчих виставках.

Поряд з наочним активно використовується практичний метод, оскільки лише через практику та долучення до активного пізнання та відтворення, дитина краще осягне матеріал.

Неодноразово гуртківці долучались до участі у навчальному процесі. Вони  побували у ролі вчителя, показуючи свої уміння. Це коротенькі майстер-класи, які показує вихованець, працюючи з доступним матеріалом: папір, кольорові стрічки. Завдяки цьому, ми навчились робити жабенят, закладки у мистецтві оригамі, сплели браслети з кольорових стрічок, які потім подарували воїнам АТО (їх передав волонтерський гурток «Пошук», який допомагає воїнам). Для воїнів гуртківці малювали листівки з українською символікою. Одна дівчинка поділилась враженнями: бути вчителем і пояснювати – дуже важко, хоча їй дуже сподобалось.

Для кращої наочності я проводжу екскурсії до місцевого музею, демонструю фільми про історію та культуру нашого народу.

На мою думку, кожне заняття повинно бути самобутнім, нешаблонним. Одна тема може бути зовсім по-іншому проведена з різними групами, тому що завжди необхідно відчувати настрій дітей, напрямок їх зацікавленості у пізнаванні світу, рівень знань, умінь та навичок. Кожне заняття неповторне, воно повинно запам’ятатись дитині як емоційно, так і інформаційно.

Для розваги та перевірки знань використовуються різні форми гри, ребуси, вірші-загадки, кросворди. В ігровій формі гуртківці пригадують вивчені поняття, засвоюють нові, повторюють вже відомі.

Важливою умовою проведення успішного гурткового заняття є виконання рухливих вправ для зняття напруги м’язів (фізкультхвилинки), а також вправ для очей.   

Національне виховання активно проводиться серед гуртківців на заняттях. Зокрема, це виготовлення народних оберегів із солоного тіста (підкови, квіти, весняні птахи, фігурки домовиків тощо), об’ємних фігурок дівчат у народних костюмах, ліплення віночків із солоного тіста, знайомство з різними видами народного розпису. Навчальний клас має український куточок, де зібрані елементи української культури, зокрема українські рушники, які ми виготовляли разом з дітьми.  На заняттях діти мають можливість ознайомитись з різними видами технік, виробів кераміки, іншими ремеслами завдяки комп’ютерним технологіям.

Під час виготовлення поробки «Дівчина у віночку» ми проводили заняття у формі конкурсу. Після того, як роботи були готові, ми визначили трьох переможців.

Дуже важливо створити для кожної дитини «ситуацію успіху», вислухати її побажання. Для того, щоб заохотити гуртківця, я використовую нескладні, але ефектні види робіт (малюнки, поробки). Після цього, дитина без остраху береться за складнішу роботу, оскільки має позитивний попередній досвід.

Практична придатність досвіду проявляється у тому, що її можна використовувати для більш ефективного засвоєння матеріалу з образотворчого мистецтва та ліплення. Гуртківці краще розвивають свій творчий потенціал, розвивають просторове та логічне мислення, старанність, охайність, посидючість, повагу до своєї та чужої праці. Дуже важливо навчити аналізувати роботу, виділяти головне і другорядне у малюнку. Я раджу дітям, якщо вони мають сумніви в успіху своїє роботи, піднести її до дзеркала або попросити когось віддалити  роботу від себе, щоб подивитись на неї зі сторони. Такий погляд з іншого кута зору найчастіше допомагає зрозуміти, що треба вдосконалити або прибрати.

Мета мого методу – без нав’язування пояснити академічні правила образотворчого мистецтва.

Кожен педагог повинен розуміти, що потрібно завжди вдосконалювати свої навички для того, щоб кожне заняття було продуктивнішим, ефективнішим, цікавішим. Керівник гуртка – митець, який пише заняття, наче художник свої полотна.

 

 

Переглядів: 607 | Додав: РЦДТ | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: