Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Джерело творчості

Керівник гуртка - 2015 (конспект відкритого заняття "Урок вокалу"
13.02.2015, 09:44

Конспект відкритого заняття гуртка ВІА

 

«Урок вокалу»

 

 

 

Анотація

 Мета:  Шляхом розспівок, на різні види техніки, підготувати дитячі голоси до якісного співу. Ознайомити учнів з новою піснею «Урок вокалу». Поглибити знання учнів щодо музичних термінів, які зустрічаються у тексті пісні.

 Актуальність. Музиці належить особливе місце в естетично – художньому вихованні дітей, а також у всій системі формування творчої особистості. Палітра музики багата, мова її гнучка та різноманітна. Все, що не підвладне слову, знаходить відображення в музиці, особливо яскраво музика відображає велику гармонію природи.

Враховуючи технічний прогрес у музиці, на занятті використовуються аудіо-матеріали, комп’ютерні програми. Велику увагу приділяється використанню роздаткового матеріалу, наочностям, ігровій формі роботи, ознайомленню з музичними інструментами та їхньому звучанню,  в цікавій, доступній формі  розповідається про існуючі  напрямки розвитку музики.

Інноваційність.  Під час заняття гуртка використовуються інтерактивні  методи навчання (гра "Музичні цікавинки, мозковий штурм "Світ музичного мистецтва"), які допомагають краще засвоїти матеріали.

Практична значимість роботи. Конспект відкритого заняття вокально-інструментального гуртка може бути використаний на гурткових заняттях у позашкільних навчальних закладах та на уроках музики у загальношкільних навчальних закладах.  На занятті керівник гуртка, за допомогою розспівок і музичних вправ працює над розвитком вокальних і музичних здібностей, метро-ритмічного слуху, знайомить гуртківців з жанровою класифікацією пісень, за допомогою  наочностей, намагається  доступніше пояснити значення музичних термінів і їх використання на практиці.

Тема:         Урок вокалу.

Мета:         Шляхом розспівок на різні види техніки підготувати дитячі голоси до якісного співу.

Ознайомити учнів з новою піснею «Урок вокалу».

Поглибити знання учнів щодо музичних термінів, які зустрічаються у тексті пісні.

Обладнання: синтезатор (фортепіано), демонстраційна дошка, камертон.

Наочність: малюнки із зображенням музичних інструментів, нот, знаків, штрихів.

 

Хід заняття.

1. Організаційна частина.

а) музичне привітання.

 

б) повідомлення теми і мети заняття:

Сьогодні в нас буде цікаве, дуже пізнавальне заняття, на якому я вас познайомлю з новою піснею «Урок вокалу». Ми дізнаємося, що означають музичні слова і терміни, які зустрічаються у пісні. І гарно розспіваємося на різні види техніки.

 

2. Організація пізнавальної діяльності гуртківців:

а) Розспівка.

На початок ми з вами розспіваємося. Розспівки на легато:

Розспівкана легато і стакато:

Розспівки на стакато:

б) Ознайомлення з новою піснею.

Наступним кроком у нашому занятті буде знайомство з новою піснею «Урок вокалу». Прохання уважно послухати пісню і сказати, які музичні терміни, знайомі вам і не знайомі, ви почуєте у тексті.

Урок вокалу

Сл. і муз. В.Кирилюк

ІІ. Заспівайте на легато,

Розспівайте ноту сі,

А тепер ще й на стакато,

Навчитеся в нас усі.

І на форте, і на піано,

Задамо потрібний тон.

Все засвоюйте старанно,

Допоможе камертон.

Приспів.

ІІІ.        І розспівки, і етюди,

Заспіваєм вокаліз.

Спів чудовий чути всюди,

Викликають вже на біс.

Всі разом співаймо, хором.

Ми задали усім тон.

Звуки скачуть вниз і вгору,

Заспіваємо канон.

Приспів.

Щоб вам було легше справитися з завданням, яке було поставлено перед ознайомленням з піснею, я підготувала надрукований текст пісні по-куплетно (на демонстраційну дошку прикріпляється друкований великими буквами текст І куплету пісні.

Давайте з вами прочитаємо І куплет пісні. Чи бачите ви тут слова, які зустрічаються у музиці чи асоціюються з музикою?

Правильно, слово «вокал». Давайте з вами дізнаємося, що це слово означає. А, може, ви мені дасте відповідь на це запитання?

Вокал – в перекл. з латинськоїозначає голос – це   мистецтво володіння співочим голосом. Існує кілька напрямків розвитку вокалу:

1. Народний, який віддзеркалює особливості співацької культури певного народу;

2. Академічний або класичний, який є результатом тривалого розвитку професійного музичного мистецтва;

3. Естрадний, притаманний його різним напрямкам – попу, року, репу тощо.

4. Джазовий, визначений зв’язками з негритянським фольклором, зокрема, блюзом.

Які ж наступні слова з цього куплету ви мені назвете?

Вірно. Це бас, баритон, сопрано і альт.

А чи знаєте ви, що ці слова означають? Давайте з вами дізнаємось.

Бас – в перекл. з італійської – низький. Це низький чоловічий голос значної сили та насиченого тембру. Розрізняють бас кантате (високий, співучий), центральний та бас профундо (дуже низький). В оперній практиці зустрічається характерний або комічний бас. Басом називають нижній голос в багатоголосовому хоровому творі. А ще бас – це духовий мідний музичний інструмент. Прошу подивитися як він виглядає (показую малюнок із зображенням інструменту).

Наступне наше слово «баритон».

Баритон – у перекладі з грецької – грубоголосий, грубозвучний. Це чоловічий голос, проміжний між тенором та басом. Існують баритони ліричні, лірико-драматичні та драматичні, які відрізняються за силою звучання і тембровими якостями. Існує мідний духовий музичний інструмент, який називають баритоном, зі звуком насиченого, мужнього, благородно-наспівного тембру (показую зображення з цим інструментом). З такою назвою існує струнний смичковий інструмент XVII ст. з родини віол. А ще, це – різновид духових музичних інструментів з різних родин, напр. саксофон, баритоновий гобой, тощо.

Прийшла черга і до слова «сопрано». В перекладі з італійської – верхній, вищий. Це найвищий жіночий голос. Розрізняють різні види: колоратурне, лірико-колоратурне, драматичне, які відрізняються силою звуку та тембром. Ще так називають різновиди окремих музичних інструментів (сопранова труба, сопрановий саксофон та ін.) (показую малюнки із зображенням цих інструментів).

А партія в хорі або вокальному ансамблі, яка складається  з високих дитячих або жіночих голосів також називається сопрано.

І останнє слово, яке ми з вами виділили в цьому куплеті – альт.

Альт – в перекладі з латинської – високий. Це низький дитячий голос. Партія в хорі чи вокальному ансамблі. А ще, це смичковий музичний інструмент з родини скрипок, різновид духового інструменту. Різновид деяких оркестрових інструментів (альт-кларнет, альт-добра, альт-балалайка, альт-саксофон та ін.) (показую зображення з цими музичними інструментами).

Я вам доволі розширено пояснила значення цих чотирьох слів (бас, баритон, альт, сопрано), хоча саме в цій пісні ці слова мають значення жіночих і чоловічих голосів. Тож, не можу згадати про ще один голос, який не згадується в пісні, але також заслуговує того, щоб про нього знати.

Може хтось з вас вже здогадався, про що йдеться? Даю підказку: це чоловічий голос.

Вірно, мова йде про тенор.

Тенор – в перекладі з латинської – тримати, спрямовувати. Це високий чоловічий голос. Тенори поділяються на ліричні, лірико-драматичні, драматичні, які відрізняються за рухливістю, тембром, силою звуку, дзвінким верхнім регістром та іншими якостями. Тенором називається мідний музичний інструмент духового оркестру. А ще це визначення, яке деталізує назву деяких музичних інструментів однієї родини (напр. саксофон, домра та ін.) (показую зображення із цими музичними інструментами).

Ось ми і підійшли до розгляду другого куплету пісні (прикріпляю на демонстраційну дошку).

Аркуш із надрукованим ІІ куплетом пісні

Давайте разом з вами прочитаємо цей куплет.

Які слова, що зустрічаються у музиці, ви тут прочитали?

Вірно, це легато, стакато, нота сі, форте, піано, тон, камертон. Бачите, який багатий цей куплет на музичні терміни! Давайте разом з вами дізнаємося, що вони означають

Слово «легато» (прикріпляється на демонстраційну дошку надруковане слово legato). Якщо у вашому житті ви десь зустрінете ось такий напис, то знайте, що це слово, якщо його перекласти з італійської, означає зв’язно, злитно. Це таке виконання, коли перехід від одного звуку до іншого відбувається зв’язно, без перерви між ним. Цей термін в нотах позначається лігою, яка з’єднує між собою ноти, якщо їх потрібно зв’язно проспівати. Давайте ми цей термін втілимо в життя і заспіваємрозспівку на legato.

Протилежне за значенням слову legato – це слово (прикріплюється на демонстраційну дошку аркуш паперу із написом staccato).

У перекладі з італійської – уривчастий, відокремлений. Це уривчасте, коротке виконання звуків голосом або на музичних інструментах, це один із основних прийомів звуковидобування. В нотній грамоті стакато позначається крапкою.

Давайте разом заспіваємо вправу на staccato.

Як ви вже зауважили, ми ще зовсім не співали нашу пісню.Пропоную заспівати частину ІІ куплету, власне, використовуючи стакато і легато.

Заспівайте на легато,

Розспівайте ноту сі.

Розспіваємо в унісон: зв’язно, плавно, легато перших два рядочки ІІ куплету (пропонується попрацювати над цим місцем).

А тепер наступну фразу:

А тепер ще й на стакато,

Навчитеся в нас усі.

Заспівайте на стакато.

Дуже добре! А зараз давайте об’єднаємо ці дві фрази.

Відчуваєте різницю? Чудово!

Давайте ще раз закріпимо вивчене.

Продовжуємо вивчати музичні терміни у нашій пісні. Наступне слово – це «нота сі».

Слово «нота». Може з вас хтось дати мені визначення цьому слову? З італійської перекладається як знак, замітка. Застосовується для запису музичних звуків і позначає їх висотне положення на нотоносці та тривалість. За тривалістю ноти поділяються на цілі, половинні, четвертні, восьмі, шістнадцяті, тридцять другі, шістдесят четверті і т.д. Записуються вони так (на демонстраційну дошку прикріпляється аркуш паперу з нотами різних тривалостей).

У нашій пісні згадується конкретна нота – нота сі. Це нота, яка записується на третій лінійці нотного стану (пропонується до уваги гуртківців нотний стан із написаною на ньому нотою сі)

Продовжуємо знайомитися з нашою піснею. Наступне слово, яке ми з вами виділили – це форте. Маю надію, що всі ви знаєте, що це слово означає. Так, правильно, у музиці це означає голосно. І записується воно так – F (демонструю гуртківцям аркуші паперу із написами FіP). І, альтернативне слову форте – це слово …? Вірно, піано. Піано у музиці означає «тихо».

Форте і піано відноситься до динамічних відтінків у музиці.

Давайте ці терміни втілимо в життя, співаючи наступні фрази із нашої пісні.

І на форте, і на піано

Задамо потрібний тон.

Давайте заспіваємо першу частину на форте, а другу – на піано.

Молодці! Давайте ще раз закріпимо (пропонується попрацювати над цими місцями).

А тепер давайте заспіваємо 4 рядочки другого куплету пісні, використовуючи легато, стакато, форте і піано. Два перших рядочки – на legato, два наступних – на staccato, слово "форте" заспівайте голосно, а слово "піано" – тихо. (Робота над цією частиною пісні).

Продовжуємо дізнаватися музичні цікавинки з нашої пісні.

Наступне виділене нами слово – тон. В перекладі з грецької – це наголос. Це звук, який має визначену висоту. Це ступінь звукоряду, ладу, гами. Це звук акорду. Елемент мелодії. Звуковисотна інтонація, темброва якість звуку, голосу, інструменту тощо. Тональне настроювання хору або ансамблю перед співом.

А тон можна задати за допомогою спеціального приладу… Так ми плавно перейшли до наступного загадкового слова – камертон. Дослівно переклавши з німецької мови – кімната і звук.

Це прилад, що визначає точну висоту певного звука, еталон висоти для налаштування музичних інструментів, ансамблю, хору. Є різні види камертонів за їх конструкцією. Один із них я вам зараз покажу (демонструю камертон, показую, як ним користуватись).

Продовжуємо за допомогою пісні знайомитися зі світом музичного мистецтва. Ми добралися до третього куплету(вивішую аркуш з написом ІІІ куплету). Давайте разом прочитаємо його.

Пропоную відразу визначити слова, які нас цікавлять. Розспівки, етюди, вокаліз, спів, хором, звуки, канон. Почнемо з першого слова.

Розспівки. Ну, це слово в усіх нас на слуху на кожному занятті. Чи не так? Давайте я дам точне його визначення, а ви мене доповните. Згода?

Розспівки – це спеціальні вокально-технічні і слухові вправи з метою підготовки голосового апарату і слуху співака перед початком концертного виступу або заняття соліста, ансамблю, хору. А зараз пригадайте, які розспівки ми використовуємо на заняттях?

1. Розспівки на правильне звукоутворення та звукоформування (висока вокальна позиція, округлення, прикриття та резонування звуку).

2. Розспівки на правильну атаку звуку (м'яку, тверду, придихову).

3. Розспівки на правильне звуковедення (легато, нонлегато, стакато).

4. Артикуляційні розспівки (чітка вимова, дикція).

5. Інтонаційні розспівки (мелодичні, гармонічні, унісонні).

6. Розспівки, вправи на дихання (довге, коротке, ланцюгове).

7. Розспівки на рухливість та гнучкість голосів.

8. Розспівки на розширення діапазону.

(Можна з гуртківцями пригадати кілька розспівок).

Як бачите, існує безліч способів підготуватися добре до якісного співу. І, як ви вже (за роки заняття у вокальному гуртку) зауважили, вчитель на заняття чи перед виступом вибирає такі розспівки і вправи, які максимально підготують вас до виконання «тієї» чи іншої пісні, і, власне, такі розспівки, після яких буде легко відобразити стиль, характер, динаміку тієї чи іншої пісні.

Читаємо наступне слово – етюди. Французькою «етюд» означає інструктивна вправа для розвитку виконавської (переважно, інструментальної) техніки. Етюдами називають високохудожні концертні п’єси.

Вокаліз – в перекладі з латинської – це слово означає голосний, співзвучний. Вокаліз – це вправа або етюд для голосу без тексту, що виконується на будь-який голосний, з назвами нот або складів, і, зазвичай, призначається для розвитку вокальної (співацької) техніки, вироблення рухливості голосу.

До слова, в пісні, з якою ми сьогодні знайомимось, приспіви базуються на вокалізах. Після першого куплету ми будемо співати вокаліз на легато, стакато, форте, піано.

Далі в черзі чекає нас слово спів. Дайте мені визначення цього слова. Так, вірно, спів – це виконання музики за допомогою голосу, мистецтво передавання засобами співацького голосу художнього змісту музичного твору.

А скажіть мені, будь-ласка, яким може бути спів? Сольним, ансамблевим (дует, тріо, квартет, квінтет, секстет і т.д.), хоровим, з супроводом, без нього. До речі, як називається виконання музичного твору без супроводу? Вірно, а капела.

Спів поділяється на три види – академічний або класичний, народний та естрадний.

Зі співом закінчили, переходимо до слова «хором». На вашу думку, як можна пояснити значення цього слова? Мені здається, що вам не складно буде дати визначення цьому слову.

Добре, а я вам розповім детальніше. Хор в перекладі з грецької означає «юрба», «збори». Це співацький колектив, створений для спільного виконання переважно багатоголосних вокальних творів. За складом голосів хори бувають: однорідні (жіночі, чоловічі, дитячі) та мішані.

За кількістю партій – одноголосні, триголосні, чотириголосні і т.д. Мінімальний склад мішаного хору – 12 осіб. Максимально – обмежень немає.

Є ще інші значення цього слова.

Хор – це колективний учасник трагедій та комедій в античному театрі.

Хор – це культовий груповий танець зі співом.

Хор – це музичний твір, призначений для хорового виконання.

Це місце для півчих в християнських храмах (хори).

У нас для розгляду залишилося ще 2 слова. Одне з них – це слово «звук».

Звук – це найменший структурний елемент музики. Фізичне явище, що виникло внаслідок механічних коливань пружного тіла, що вібрує (струни, натягнутої шкіри, тощо). Звук, має висоту, силу, тривалість і тембр – називається музичний.

Ось ми і добралися до останнього слова у нашій пісні – це слово «канон».

Канон, якщо перекласти з грецької, означає лінійка, правило, зразок. Це багатоголосний твір, де всі голоси виконують мелодію провідного, вступаючи за чергою. За кількістю мелодій розрізняють прості та складні (подвійні, потрійні) канони. Бувають закінчені та нескінчені канони. А ще каноном називають вірменський народний щипковий інструмент. Прошу подивитися на дошку, де він зображений. Каноном називається жанр візантійської церковної музики, відомої з VIII ст. А ще це є одна з частин римської меси.

В запропонованій мною пісні «Урок вокалу» приспів після третього куплету повинен виконуватися каноном.

Так як ми з ним (каноном) тільки знайомимося, то будемо співати простий канон. Давайте спробуємо заспівати частину приспіву (пропоную попрацювати над місцем, де приспів виконується каноном).

Підсумовуючи сьогоднішнє заняття, хочу сказати, що винуватиця тих всіх цікавих, я надіюсь, музичних розповідей є пісня. Отож, кілька слів (для поповнення вашого багажу знань) хочу сказати: «а що ж це таке «пісня»?

Це найбільш поширена форма вокальної музики, яка поєднує поетичні та музичні образи, а також, загальна назва твору, призначеного для вокального виконання.

Жанрова класифікація пісень здійснюється за різними ознаками:

1. Народні та професійні.

2. Ліричні, героїчні, хороводні, обрядові, любовні, сатиричні, танцювальні, естрадні та ін.

3. За походженням – міські, селянські, бурлацькі, стрілецькі, жниварські, рекрутські, авторські, туристичні та ін.

4. За складом – одноголосні та багатоголосні.

5. За формою виконання – сольні, ансамблеві, хорові, без супроводу, з супроводом.

Музична форма пісні пов’язана зі структурою поетичного тексту. Найбільш поширена є куплетна форма. Плідно працювали в жанрі пісні О.Білаш, І.Дунаєвський, В.Івасюк, А.Кос-Анатольський, М.Леонтович, М.Лисенко, С.Людкевич, П.Майборода… Може ви продовжите цей список?

О.Пахмутова, А.Петров, Р.Паулс, К.Стеценко, А.Філіпенко, Т.Шамо, В.Шаповаленко, Алла Мігай, А.Шепель, О.Пенюк та ін.

3. Підсумок заняття.

а) закріплення вивченого.

Підсумовуючи сьогоднішнє заняття, давайте згадаємо, з якою піснею ми сьогодні ознайомились?

Так, пісня називається «Урок вокалу». Давайте разом з вами визначимо, яка це пісня: народна чи професійна? Правильно, професійна.

Чому? Так, бо в цієї пісні є конкретний автор слів і музики.

А яка це пісня: хороводна чи обрядова, а може естрадна? Так, вірно, це естрадна пісня.

А за складом вона одноголосна чи багатоголосна? Так, це багатоголосна пісня. Її ми будемо співати і на один, і на два, і, місцями, на три голоси.

А виконується вона сольно чи ансамблем? Насправді, її можна виконувати сольно, але задумка автора – виконання ансамблеве, так що ми її будемо виконувати ансамблем.

А скажіть, будь-ласка, структура поетичного тексту є куплетна? Так, вірно, куплетна.

Назвіть мені слова, які вам запам’яталися найбільше.

Дуже добре!

А як ми співали другий куплет? Легато, стакато, форте, піано.

А як ми співали третій приспів у пісні? Так, каноном.

Бачу ви багато запам’ятали з сьогоднішнього заняття. Бачите, яка маленька пісенька, а скільки цікавого за допомогою неї ми дізналися!

Надіюсь, ваша скарбничка знань поповнилася новими словами, які ви будете надалі використовувати у вашому лексиконі.

А ще надіюсь, що вам це заняття сподобалось! Отож…

б) музичне прощання.

 

Категорія: Джерело творчості | Додав: РЦДТ
Переглядів: 1914 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: